Achtergrond:
Reorganisatie van de AWBZ
De AWBZ blijft gedeeltelijk bestaan. Hieruit wordt oa gefinancierd dat zeer zieke bejaarden worden opgenomen in een verzorgingstehuis. De kern-AWBZ die overblijft na de transitie in 2015 zal de Wet Langdurige Zorg genoemd worden. In deze wet wordt de zorg voor de meest kwetsbare ouderen en gehandicapten geregeld. Binnen de Wet Langdurige Zorg is zorg een verzekerd recht voor mensen die permanent (24/7) zorg in de nabijheid nodig hebben.
Een gedeelte van de voorzieningen in de AWBZ gaat naar de gemeenten. Het beschermd wonen komt onder verantwoordelijkheid van gemeenten te vallen, waarbij voor GGZ-cliënten een waarborg ingebouwd is dat zij de komende vijf jaar de ondersteuning houden waar ze nu al gebruik van maken. De Wmo wordt met ingang van 2015 de Nieuwe Wmo waarin de nieuwe taken van gemeenten op het terrein van ondersteuning en zorg aan burgers wordt vastgelegd. De gemeenten hebben nu een compensatieplicht.
Het recht op zorg en ondersteuning vervalt.
Tegelijkertijd krijgen gemeenten ook een kleiner budget mee voor de extramurale begeleiding (korting van circa 25%)
De extramurale AWBZ vervalt in 2015. Gemeenten worden helemaal verantwoordelijk voor ondersteuning en begeleiding. Dit wordt wettelijk onderbouwd door een uitbreiding van het compensatiebeginsel in de Wmo. Circa 75% van het budget wordt dus naar gemeenten overgeheveld. Veel gemeenten hebben ter voorbereiding op de transitie van de extramurale begeleiding AWBZ al in beeld gebracht om welke doelgroepen het gaat en welke aanbieders er op dit terrein een rol spelen. Daarbij maken zij gebruik van de informatie van CIZ. Op 1 juli 2013 hadden in de AWBZ volgens het CIZ circa 215.555 mensen in Nederland een geldige indicatie voor extramurale begeleiding.
Hulp bij het huishouden verandert per 2014. Nieuwe cliënten kunnen niet meer rekenen op het bestaande aanbod, omdat de aanspraak op huishoudelijke verzorging in de Wmo vervalt. Voor bestaande cliënten gaat de maatregel een jaar later in. Via de Wmo zal een maatwerkvoorziening worden aangeboden voor mensen die het echt nodig hebben en het niet uit eigen middelen kunnen betalen. De gemeenten krijgen dan 60% van het huidige budget om deze maatwerkoplossingen te bieden. Mede als gevolg hiervan vallen er ontslagen in de thuiszorg. De ABVA/Kabo, die per bedrijf de ontslagen bijhoudt, kwam begin november 2014 op 8750 ontslagen van thuiszorgmedewerkers.
Volgens de ABVA/Kabo, die ontslagen in de zorg bijhoudt, verliezen 3300 medewerkers in de gehandicaptenzorg hun baan. (Stand van zaken begin november 2014). In de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) verliezen bijna 2000 medewerkers hun baan.
Vanaf 1 januari 2015 vervalt ook de korting van 33 % op de eigen bijdrage voor extramurale zorg (op grond van de Wtcg), waaronder de individuele Wmo voorzieningen. Welk bedrag hiermee gemoeid is, is niet bekend. De eigen bijdrage is afhankelijk van inkomen en zorggebruik en wordt opgelegd door het CAK.
Bejaardentehuizen worden gesloten omdat alleen bejaarden met indicatie …. voortaan in zo'n tehuis kunnen worden opgenomen. De Abva/Kabo kwam begin november 2014 op bijna 11.000 ontslagen in verpleeg en verzorgingshuizen.
Een gedeelte van de AWBZ gaat naar de ziektekostenverzekeraars. De extramurale verpleging, een groot deel van de persoonlijke verzorging en de langdurige GGZ gaan naar de Zorgverzekeringswet. Mensen die verzorging en verpleging aan huis krijgen, ongeveer 50.000 personen, kregen dat vergoed uit de AWBZ. Dat gaat nu naar de ziektekostenverzekeraars. De wijkverpleging krijgt een belangrijke rol: doel is om mensen langer thuis te laten wonen. Deze wijkverpleging wordt dus gefinancierd vanuit de Zorgverzekeringswet. De langdurige GGZ (met behandeling) in de AWBZ wordt overgeheveld naar de Zorgverzekeringswet. De zorgverzekeraars worden in 2017 financieel verantwoordelijk voor de GGZ.
De verzekeraars krijgen in totaal voor 2,5 miljard euro taken toegeschoven vanuit het AWBZ. Het ministerie van Volksgezondheid heeft hieruit berekend dat de Nederlander hierdoor gemiddeld 50 plus euro extra extra premie kwijt is in 2015. De verwachting is overigens niet dat de AWBZ-premie hierdoor omlaag gaat, omdat die premies al niet hoog genoeg waren om de uitgaven te compenseren. Vandaar ook waarschijnlijk de overheveling naar de zorgverzekeraars.
Wat kan ik doen:
Bij een van onderstaande instanties kunt u terecht voor meer informatie. De bezuinigingen en reorganisaties hebben ook gevolgen voor het vervoer.
Waar kan ik terecht:
Samenvattend de veranderingen in de zorg per 1 januari en waar je terecht kunt in zijn algemeenheid.
Wijkverpleging
Persoonlijke verzorging
Langdurige GGZ
Extramurale behandeling
Extramurale Palliatieve zorg
Intensieve kindzorg
Voor de onderstaande soorten zorg kun je in 2015 terecht bij jouw gemeente:
Ondersteuning bij zelfredzaamheid (zoals huishoudelijke hulp)
Ondersteuning bij participatie (zoals dagbesteding)
Beschermd wonen en opvang
Ondersteuning van mantelzorgers
Cliëntondersteuning
Voor de onderstaande soorten zorg kun je in 2015 terecht bij de overheid (waarschijnlijk via het CIZ)
Permanent toezicht en 24-uurs zorg nabij
Zorg voor de meest kwetsbare ouderen en gehandicapten
Verblijf in een zorginstelling
Integraal pakket aan zorg
Hoewel het CIZ in 2015 veel taken uit handen zal geven, blijft het overheidsorgaan mogelijk een rol spelen bij het behandelen en beoordelen van aanvragen gericht op langdurige zorg (zoals verblijf in een zorginstelling). Regels hieromtrent worden opgenomen in de wet langdurige zorg (Wlz).
Terug naar index handicap en ziekte
Bezoekadres Bijstandsbond: Da Costakade 162, 1053 XD in het gebouw Tetterode op de hoek van de Kinkerstraat ter hoogte van de Bilderdijkstraat, tram 7,17,12 en 10.
laatste nieuws